Thursday, March 5, 2009

1OO1 MALAYSIAN ARTIS


Saperti catatan perjalanan di Seremban, saya telah di temui oleh Liew Kian Hap, pengarah Dunia Seni Lukis Sdn. Bhd. Tujuan belia untuk menyatakan hasratnya mengumpul 1001 pelukis Malaysia bagi di muatkan dalam buku 1001 Malaysia Artis. Hal ini telah saya maklumkan kepada Yang Di Pertua GAP's Yang Mulia Dato' Engku Alauddin Engku Majid.
Pihak Art Malaysia meminta kerjasama GAP's dalam usaha menjayakan penebitan buku 1001 Malaysian Artis
Pada 17, mac 2009 jam 4.30 petang satu perbincang telah diadakan bertempat di Cafe Balai Seni Lukis Negara. Majlis perbincangan itu diu hadiri oleh YM. Mulia Dato' Engku Alaudin Engku Majid ( Yang Di Petua GAP's ), Dato' Mahsun Taib ( Naib Yang Di Petua 2 ) , Mohd Shaimy Hashim ( Naib Yang Di Petua 1), Mohd Fadhli Haji Bahari ( Ajk ), En Liew Kian Hap ( pengarah At Malaysia) dan pegawainya En. Alias Hashim . GAP's bersetuju membantu untuk memanjangkan perkara tersebut dan meminta pihak Art Malaysia dapat mengirimkan butiran teperinci untuk di maklumkan kepada seluroh ahli dan badan gabungan GAP's.
Pada hari 10, April 2009 GAP's telah menerima fax dari Art MALAYSIA dan salinannya akan dihantar kepada setiausaha badan gabungan untuk di maklumkan kepada ahli.
Maklumat ringkas adalah saperti berikut:
Pameran ini ada idea yang dicetuskan hasil maufakat ArtMalaysia, BLSN, Yayasan Tuanku Syed Putra perlis dan Founder, puan Belinda Yeo dan akan diadakan pada 12 November hingga 12 disember 2009, Bertempat di Balai Seni Lukis Negara.
1.Wajid menhantar 2 ( dua) buah karya hasilsenilukis yang usianya tidak melebehi 2 (dua) tahun.
2.Setiap karya yang seni lukis hendaklh lengkap dengan biodata pelukis dan kupasan lengkap mengenai karya tersebut.
3. Setiap pelukis juga wajid menyatakan dengan lengkap rekod penyertaan dalam mana-mana penyertaan pameran seni lukis tempatan dan atarabangsa bagi memastika bahawa meraka benar-benar layak.
4.Kebesan diberikaan kepada pelukis samaada hendak menghantar karya masing-masing dengan atau tanpa bingkai.
5.Setiap hasil seni lukis hendaklah sampai ke tangan ArtMalaysia yangberalamat di Galeri Dunia Seni Lukis, No. 19A, Jalan pudu Ulu, Off Jalan Ceras, 56100 Kuala lumpur, sebelum 12 Setember 2009, iaitu 2 ( dua ) bulan sebelum acara bermula.
6. Wang pendaftaran RM50 ( Ringgit Malaysia: Lima Puloh sahaja )
Senarai lengkap ahli di harap dapat dikirimkan segera oleh badan gabungan ke pejabat Gap's untuk dikumpul dan di serahkan kepada Art Malaysia .

yang menjalan tugas.
M.Shaimy.

1 comment:

Pyantos Kacab said...

adakah sesiapa saje layak untuk dimasukkan dalam buku tu? apakah kriteria utamanya