Monday, June 1, 2009

pameran seni cat air, Apresiasi seni & alam

di ruang legar Perpustakaan Sultanah Zanariah pada 16 mac -16 mei 2009 pameran bertemakan apresiasi seni dan alam telah pun diadakan. Iannya di anjur bersama oleh Persatuan Seni Lukis dan Seni Reka Johor ( Serupa ) dan Persatuan Seni Johor (JAS ) serta berjaya menghimpun 62 buah karya hasil pelukis tanah air yang berasal dari negeri Johor .

Menurut Kurator Pameran, Fakrul Zaman Mohd Sambas, pameran yang julong kali diadakan itu menghimpun karya yang berkisar tentang alam, figuratif, flora dan fauna.

Sebagai Badan Gabungan Persatuan Pelukis Se Malaysia ( GAP's ) , SERUPA telah pun memainkan peranannya dalam usaha mengetengahkan idea yang penting untuk masyarakat yang mengaku sayang kepada alam. SERUPA yang ahlinya terdiri dari pelukis memilih tema apresiasi seni dan alam dan ianya adalah wadah yang boleh dikongsi bersama disamping menuntut masyarakat dan pihak yang berkaitan menilainya. " Umumnya seni merupakan luahan perasan, fikiran yang dihayati oleh seniman terhadap sesuatu kajadian yang ditempohinya".
Pelukis yang terlibat dalam pameran itu antaranya Sanip Lasman, Yahya Hassan, Aman Daud, Lew Min Seong dan Sojak Hassan. Pameran itu mendapat liputan meluas dan bolehlah merujuk kepada;
- 17 mac, 09 Utusan Malaysia ( Selasa )
- 18 mac, 09 Kosmo ( Rabu )
- 22 mac, 09 Utusan Malaysia
- Jan - mac o9, Buetin Perpustakaan Sultanah Zanariah ( Jilid 20 )
- 13 april, 09 Kosmo ( Isnin )
GAP's mengucapkan tahniah di atas usaha murni tersebut.

No comments: